Bagi bayaran tuntutan yang telah berjaya, penerima akan dimaklumkan melalui SMS dan maklumat tersebut akan juga dikemas kini di dalam portal mySalam. Bayaran akan dikreditkan ke dalam akaun penerima seperti yang didaftarkan.
Kami berusaha bagi memastikan proses tuntutan diselesaikan dalam jangkamasa sepuluh (10) hari bekerja, tertakluk kepada penerimaan dokumen tuntutan yang lengkap. Apabila tuntutan telah diluluskan untuk pembayaran, transaksi e-kredit akan selesai dalam jangkamasa 2 hingga 3 hari bekerja.
Sekiranya tuntutan anda telah diluluskan dan 10 hari telah berlalu sejak tuntutan diluluskan dan pembayaran masih belum diterima, kami mengesyorkan anda untuk log masuk ke portal mySalam bagi mendapatkan maklumat status pembayaran tuntutan, atau hubungi kami di talian 1-300-88-8938.
Sila mohon kebenaran untuk mengaktifkan akaun bank dari Jabatan Insolvensi Malaysia dan kemas kini maklumat akaun bank anda setelah akaun bank diaktifkan.
Sila ambil maklum bahawa pembayaran hanya akan dibuat kepada penerima mySalam.
Sila rujuk langkah-langkah di bawah untuk menyemak status tuntutan:
1. Log masuk ke portal mySalam
2. Klik pada butang 'loceng' untuk melihat notifikasi anda.
3. Sekiranya status pembayaran tuntutan telah berjaya:
4. Sekiranya status pembayaran tidak berjaya:
Terdapat lima (5) sebab utama mengapa percubaan pembayaran tuntutan tidak berjaya:
I. Akaun bank di portal bukan milik penerima mySalam.
Ahli perlu mengemaskini butiran akaun bank yang didaftarkan di bawah nama ahli. Selepas mengemas kini butiran akaun baharu, percubaan semula pembayaran akan dibuat dan dijangka diterima dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja.
Kemas kini akaun bank milik pihak ketiga/ahli keluarga akan menyebabkan pembayaran yang tidak berjaya.
II. Akaun bank di portal adalah akaun bersama
Ahli perlu mengemas kini akaun bank persendirian. Ini kerana, transaksi bagi akaun bersama akan ditolak oleh bank penerima jika ahli mySalam bukan pemegang akaun utama.
III. Akaun bank di portal tidak aktif.
Ahli perlu mengaktifkan semula akaun bank miliknya dan memaklumkan kepada kami selepas pengaktifan. Selepas mengemas kini status akaun, percubaan pembayaran baharu akan dibuat dan dijangka diterima dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja.
IV. Akaun bank yang dikemas kini telah disekat kerana isu insolvensi /kebankrapan.
Ahli perlu mendapatkan kebenaran daripada Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI), untuk menggunakan akaun sedia ada/membuka akaun bank baharu. Selepas kebenaran diperolehi dan kemas kini butiran akaun, percubaan pembayaran baharu akan dibuat, dan dijangka diterima dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja.
Kebenaran penggunaan akaun bank daripada Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) adalah untuk mematuhi keperluan berkanun di bawah Akta Insolvensi 1967.
IV. Akaun bank yang telah disenarai hitam
Ahli perlu berurusan dengan pihak berkuasa yang berkenaan sehingga isu ini selesai. Setelah kebenaran daripada pihak berkuasa untuk membuka akaun bank baharu diperolehi, percubaan pembayaran baharu dapat diproses dan dijangka akan dikreditkan dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja.
Ya, SMS akan dihantar ke nombor yang didaftar untuk memaklumkan pembayaran ke akaun bank yang dikemas kini di portal mySalam adalah tidak berjaya. Anda digesa untuk menyemak dan mengemas kini maklumat akaun bank di portal mySalam dalam tempoh 30 hari dari tarikh anda pertama menerima notifikasi. Selain SMS, kami juga memaklumkan anda melalui portal mySalam anda portal di ruangan Mesej.
Kegagalan untuk mengemas kini maklumat akaun bank dalam tempoh yang ditetapkan, akan menyebabkan tuntutan ditarik balik. Sebarang kemas kini yang dibuat selepas tuntutan ditarik balik, tidak akan diproses.