mySalam merupakan sebuah skim perlindungan takaful percuma daripada kerajaan yang memberikan perlindungan takaful kepada mereka yang layak.
Bil | Situasi yang Dilindungi | Penerangan |
---|---|---|
1 | Penyakit Kritikal | Perlindungan berjumlah RM8,000 akan dibayar sekiranya orang yang dilindungi didiagnos dengan penyakit kritikal. Diagnosis bagi penyakit kritikal mestilah diperakui oleh doktor daripada hospital panel dimana rawatan diterima. |
2 | Hospitalisasi | Manfaat berjumlah RM50 sehari, maksimum 14 hari setiap tahun atau RM700 setahun, akan dibayar sekiranya orang yang dilindungi dimasukkan ke hospital panel. Kemasukan ke wad mestilah sekurang-kurangnya satu malam, di mana tarikh discaj adalah tidak sama dan mestilah selepas daripada tarikh masuk wad. |
Skim ini dikendalikan oleh Great Eastern Takaful Berhad, yang merupakan sebuah pengendali takaful yang didaftarkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013. Pengendali-pengendali takaful lain mungkin akan dilantik untuk mengendali skim ini pada masa hadapan.
Ya, mySalam adalah skim patuh shariah. Skim mySalam merupakan sebuah produk yang diuruskan berdasarkan prinsip-prinsip shariah.
Perlindungan mySalam disediakan secara percuma.
Lupa kata laluan dan Penetapan Soalan Rahsia
Langkah 1: Klik pada 'Lupa Kata Laluan'
Langkah 2: Masukkan nombor kad pengenalan
Langkah 3: Sahkan nombor telefon yang digunakan. Sekiranya nombor telefon yang dipaparkan adalah tepat dan digunakan oleh Pengguna, tekan 'Ya, hantar SMS'. Kata laluan sementara akan dihantar melalui SMS ke nombor telefon pengguna. Pengguna boleh log masuk ke portal menggunakan kata laluan sementara yang diterima, tanpa meneruskan Langkah 4.
Sekiranya nombor telefon yang terpapar adalah tidak tepat atau tidak lagi digunakan oleh Pengguna, tekan 'Tidak, bukan nombor telefon saya'.
Langkah 4: Isi maklumat yang diperlukan. Maklumat adalah berdasarkan kepada maklumat yang dikemas kini daripada data LHDN/maklumat terkini seperti yang dikemas kini oleh Pengguna. Ruangan yang perlu diisi adalah Poskod, Negeri, & Jantina. Pengguna perlu mengisi karakter Captcha yang dipaparkan, sebelum menekan butang 'Hantar'.
Langkah 5: Sistem akan mengarahkan Pengguna untuk menetapkan kata laluan baharu. Pengguna boleh log masuk ke portal menggunakan kata laluan sementara yang ditetapkan.
Langkah 6: Setelah log masuk, pengguna akan diminta untuk melengkapkan maklumat berikut. Setelah menekan 'Hantar', maklumat akan disimpan. Maklumat yang disimpan adalah sensitif huruf besar/kecil, jarak, simbol & tidak boleh diubah setelah disetkan.
Sekiranya tiada permintaan susulan untuk set semula kata laluan, proses berakhir disini. Namun sekiranya Pengguna terlupa kata laluan yang telah disetkan pada Langkah 6, teruskan dengan Langkah 8.
Langkah 8: Sekiranya Pengguna lupa kata laluan, ulang Langkah 1 hingga 3.
Langkah 9: Pengguna akan diminta untuk melengkapkan soalan yang telah disetkan/dijawab pada Langkah 6.
Nota: Sekiranya terdapat salah satu jawapan yang tidak tepat (sebagai contoh, jawapan sebenar bagi soalan "Negeri manakah anda membesar?" adalah "Perlis" namun jawapan yang dilengkapkan adalah "perlis", pengesahan tidak akan berjaya dan Pengguna menerima catatan seperti di bawah. Pengguna boleh cuba untuk menjawab soalan pengesahan sekali lagi, atau hubungi pusat khidmat pelanggan kami di 1-300-88-8938 untuk bantuan set semula kata laluan.
Langkah 10: Sekiranya soalan rahsia berjaya dijawab dengan tepat, sistem akan meminta pengguna untuk setkan kata laluan sementara yang baru. Pengguna boleh log masuk menggunakan kata laluan sementara baru tersebut.
Langkah 11: Pengguna akan diminta untuk melengkapkan maklumat berikut. Setelah menekan butang 'Hantar', maklumat akan disimpan.